Er bestaan verschillende soorten communities. Bijna iedereen maakt eigenlijk wel deel uit van een community. Een community wordt vaak omschreven als een groep mensen, verbonden op een virtueel platform; Een on-line gemeenschap van gelijkgestemden.
Maar de essentie van een community is niet de tool. Het gaat om de manier waarop mensen samenwerken. In onze ogen is een community een groep van gelijkgezinden die informatie met elkaar willen delen. In ons geval ALLES RONDOM SCHEIDEN.
Waarom zijn communities nodig voor organisatie?
We leven we in een wereld van toenemende complexiteit en snelheid van verandering. Dit zorgt voor veel complexe vraagstukken bij organisaties en zoek je naar oplossingen. Vaak los je die zelf op omdat je zelf je taken en verantwoordelijkheden hebt.
Maar veel vraagstukken, zeker bij een scheiding, zijn tegenwoordig complex om alleen op te moeten lossen. De complexiteit van de vraagstukken vraagt om een nieuwe manier van samenwerking.
Om die reden is ook het netwerk ScheidingsWijze[n] in het leven geroepen. Daarbij is het ook fijn om terecht te kunnen bij de collega mediator/ scheidingsspecialist die al vaker met het bijltje gehakt heeft. De scheidslijn tussen een community en een netwerkorganisatie is niet heel groot. Voor ons is de community een tool om de netwerkorganisatie nog beter te ondersteunen.
Ook hoor ik vaak dat mediators het vak van familiemediator een eenzaam beroep vinden, dat herken ik binnen onze club juist niet. We hebben dagelijks veelvuldig contact met elkaar.
Met de community maken we elkaar vinden nog makkelijker. Samen weten we meer. Via de community werken we samen aan een gezamenlijk doel, delen we dezelfde interesse en is het makkelijk samenwerken dan een ieder afzonderlijk en komen we samen tot betere ideeën en oplossingen.
Ook fijn om via de zoekfunctie en tags zaken eenvoudig terug te vinden. Voorkomt ook dubbel werk.
Wat is een community?
In een community los je dus vraagstukken niet op vanuit één discipline. In een community benader je het vraagstuk vanuit meerdere invalshoeken. Hierdoor realiseer je sneller, effectievere oplossingen. Dat kan zijn met diverse collega’s binnen de organisatie, maar ook breder.
Bij ons zijn alle professionals gerelateerd aan scheiden van harte welkom. We denken aan makelaars, notarissen, kindercoaches, hypotheekadviseurs, accountants etc. Als je even een mailtje stuurt naar miranda@scheidingswijze.nl dan zal zij zorgen dat je toegang krijgt tot het speciale deel op de community van scheidingswijze voor professionals.
In een community is alle ruimte voor creativiteit en out-of-the-box ideeën. Je legt het vraagstuk op tafel en werkt vanuit betrokkenheid en kennisgedreven motivatie samen.
Wat is de reden dat ScheidingsWijze gestart is met een community?
ScheidingsWijze is al sinds jaar en dag bezig om het proces voor de scheidingsspecialist te automatiseren. Inmiddels is er zelfs een eigen software ontwikkelaar in de gelederen en is de lancering van een heuse eigen medationtool in 2020 een feit.
We zijn er bijzonder trots op dat we onze leden unieke document- en software voor de mediator/ scheidingsspecialist kunnen bieden. Met deze applicatie creëer je oa binnen no time een convenant en ouderschapsplan volledig op maat, actueel, van hoge kwaliteit en voorzien van je eigen label. Dat je dan de tijd die je hebt, kan besteden aan de klanten en zo min mogelijk tijd kwijt bent aan de administratieve kant van het werk.
Om de software en de gegenereerde stukken actueel te houden en snel aanpassingen te kunnen doen, is de community oorspronkelijk in het leven geroepen. Iedere gebruiker kan dan zijn/ haar mening, wensen, ideeën, bugs en aanpassingen melden en eens per week worden die beoordeeld en meteen verwerkt. Het voorkomt dubbelingen en ook praktisch dat we dan samen tot betere oplossingen komen, maar zeker ook dat we elkaar kunnen helpen als je er een keer niet uitkomt.
Inmiddels is de ervaring dat er zo veel meer gedeeld kan worden op de community;
- Actualiteiten; zoals hoe om te gaan met het Coronavirus binnen je praktijk.
- Vragen stellen over je opleiding.
- Aankondigen van evenementen, terugvinden van verslagen van de bijeenkomsten met de leden.
- Een koffiehoek met ditjes en datjes.
- Inhoudelijke vragen kunnen stellen aan de collega’s etc.
Is de community ook toegankelijk voor klanten?
Natuurlijk is de community ook beschikbaar voor onze klanten. Er is inmiddels een speciaal deel ingericht voor klanten die vragen hebben mbt scheiden. Onze specialisten denken graag mee in het vinden van (nieuwe) oplossingen.
Op praktisch iedere pagina van onze wegsite kun je aan de rechterkant de toegang vinden tot de community. Klik op het logo en je komt in de omgeving van de community.
We heten je alvast van harte welkom en horen graag wat we kunnen betekenen. Indien het een persoonlijke vraag betreft kun je ons natuurlijk ook altijd bellen en/of mailen.